Razvoj bezgotovinskog društva i suzbijanje sive ekonomije trebalo bi bazirati na podsticanju građana da plaćaju elektronski, dobiju povraćaj sredstava kroz tzv. lojalti programe, kao i da država pomogne širenju mreže digitalnih šaltera za prihvat e-plaćanja. Ideja koja akcenat stavlja na promenu potrošačkih navika umesto velikih regulatornih promena proglašena je najboljom u finalu studentskog takmičenja Cashless Case Challenge 2017.
Studenti Fakulteta organizacionih nauka iz Beograda, okupljeni u tim „Contactless warriors“ – Marija Demirović, Jelena Popović i Aleksandar Đukanov, predložili su da sredstvo za plaćanje ne budu samo kartice i mobilni telefoni već sve moguće vrste „gedžeta“ pa i satovi ili narukvice koji bi bili povezani sa računom putem novih tehnologija. Kroz programe skupljanja bodova mogli bi da ostvare značajne uštede i vide direktan benefit bezgotovinskog plaćanja dok bi država podstakla otvaranje digitalnih šaltera na mestima gde ih još nema – autobuske stanice, fakulteti...
- Ideja tima „Contactless warriors“ ocenjena je kao najbolja jer zadovoljava sve kriterijume. Ima široki obuhvat, sprovodiva je i održiva i istovremeno utiče na smanjenje gotovine u opticaju i sive ekonomije, a posebno doprinosi finansijskoj inkluziji mladih - saopštio je stručni žiri organizatora, u finalu koje je danas održano u prostorijama ICT Hub – Playground u Beogradu.
Takmičenje Cashless Case Challenge 2017 deo je edukativne kampanje u Godini borbe protiv sive ekonomije. Organizatori takmičenja za najbolje studentske ideje koje mogu da doprinesu razvoju bezgotovinskog društva u Srbiji su Ministarstvo finansija i NALED, uz pokroviteljstvo kompanije Mastercard i u partnerstvu sa Societe Generale bankom, Fakultetom organizacionih nauka i studentskom organizacijom Case Study Club.
- Svi predlozi koji su nam stigli tokom Cashless Case Challenge takmičenja pokazuju da takmičari dobro razumeju lokalno finansijsko tržište i uticaj tehnologija na uspostavljanje bezgotovinskog društva. Naročito je pozitivan signal to što smo videli da studentski radovi pokrivaju oblasti koje su finansijski i poslovni sektor već izdvojili kao ključne oblasti za razvoj, kao što su veći stepen terminalizacije trgovačkih lokacija, ali i da imaju neke sveže ideje koje se baziraju na modernim tehnologijama. Imajući to u vidu, u ime kompanije Mastercard, želela bih da kažem da nam je veoma drago što će nam se ovi mladi, budući donosioci odluka priključiti u izgradnji bezgotovinskog društva u Srbiji - izjavila je Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.
Drugo mesto pripalo je ekipi „S-gen“ s beogradskog Ekonomskog fakulteta sa interesantnom aplikacijom usmerenom na studentsku populaciju, koja bi omogućila da u kafićima elektronski razmene i podele plaćanje računa. Na trećoj poziciji našao se tim „24h“ sa beogradskog FON-a sa idejom za uvođenje eČitača kartica na zelenim pijacama koji su jeftiniji, mobilni i ne moraju da budu umreženi s kasom dok bi njihovu nabavku finansirao grad ili država.
- Podsticanje bezgotovinskih plaćanja važan je deo Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije jer elektronske transakcije omogućavaju da budu evidentirane i vidljive poreskim organima i kada račun nije izdat. Studenti su pokazali visoku svest o štetnosti sive ekonomije po građane i privredu, a posebno o mogućnostima koje nove tehnologije pružaju u rešavanju ovog problema. Dobili smo niz kvalitetnih ideja, među kojima su uvođenje POS terminala na šaltere državnih institucija, razvoj plaćanja putem QR koda, uvođenje eČitača kao konkurencije POS terminalima i razvoj različitih mobilnih aplikacija za elektronska plaćanja – rekao je Goran Pitić, predsednik IO Societe Generale banke i predsedavajući Saveza za fer konkurenciju u NALED-u.
Od 6. novembra do 5. decembra na konkurs je prijavilo 16 tročlanih timova sa devet fakulteta širom Srbije. Glavna nagrada za prvoplasirani tim je plaćena stručna praksa za svakog člana u trajanju od šest meseci u kompaniji Mastercard, Societe Generale banci i NALED-u. Nagrada za sve članove tri prvoplasirana tima su tablet računari, promotivni i drugi pokloni, a nagradnim fondom predviđena je i promocija radova pet najboljih timova na sajtu uzmiracun.rs.